stevenenremco.reismee.nl

En Verder

En verder

Enfin, het land waar de dag begint die vervolgens de rest van de wereld op z'n pad in het licht zal leggen dus; ik weet er nix van eerlijk gezegd. Heb van horen zeggen dat het het mooiste land op aarde is, of in ieder geval een goede kans maakt op de eerste plaats. Weet dat er veel Nederlanders heengegaan zijn en dat ze in de Navo zitten en meevechten (zelfs op ons grondgebied) als er dreiging is, of als er elders in de wereld een missie is. Ik weet niet of dat ook voor jullie geldt maar meer weet ik niet.

Het is verdeeld in twee delen, het noordelijke deel en het zuiderlijke. Gescheiden door The Cook Strait. Aan de westkant de Tasman zee en aan de andere kant de Pacific. Ook hier is Cook bezig geweest. Ongelooflijk wat die man allemaal aan trofeeën in z;n kastje gehad moet hebben. Die Cook Strait is geen kanaaltje wat je even oversteekt. Das een deel waar New Zealand nog onder water ligt en waar de wind door die kliffen wordt samengeperst tot een windstroom die hoge snelheden kan halen op relatief heldere dagen en daarom niet 1,2,3 te voorspellen is. Voorts staat er een verraderlijk stroompje. Vele schepen gingen hier naar de kelder.

Korte geschiedenis;

De Maori's zijn de oorspronkelijke inwoners. Althans, ze waren hier eerder. Oorspronkelijk woonden hier niemand. Niemand. Nou is dat niet zo raar eigenlijk omdat overal van origine niemand woonde maar het is een heel jong land. Ik bedoel, de aarde is 4,7 miljard jaar oud met alle aardkorst erop en eraan. Het merendeel van de huidige landen waren er al, wellicht nog aan elkaar vast en nog niet naar hun huidige locatie ‘gedreven' (behalve Nederland want wij hebben het van de zee gestolen). New Zealand echter bestaat ‘pas' 100 miljoen jaar, gerekend dat het boven water kwam, das een jonkie dus. Toen liepen er al ‘mensen' in Europa rond. De Maori's zijn vanuit Polynesië hierheen gepaddeld. Dat dwong, en nu nog, enig respect af bij Cook want het waren (best aanzienlijke) vaartuigen maar geen zeilschepen die wij, VOC (bijvoorbeeld), kenden. Het was ook niet om de hoek ofzo. Duizenden kilometers hebben ze afgelegd, dwars door oceaanstormen om uiteindelijk hier te ‘stranden'. Ze (Maori's) dichten het toe aan de visie van hun zeevaarder Kupe. Waarom ze zijn vertrokken is niet duidelijk of vastgelegd. Sommigen zeggen dat ze zijn verdwaald en dat het toeval is dat ze hier zijn aangekomen en wie weet hoeveel er zijn vergaan en gestorven. Dat maakt het verhaal natuurlijk minder romantisch dus daar hebben we het niet over. Het land werd Aotearoa genoemd, ook door de Europeanen. Wat 'het land van de lange witte wolken' betekent. Klopt. Er zijn hier veel lange witte wolken. Maar in Nederland ook, maar zover zijn ze niet gekomen met hun kano's.

Bon, de Europeanen kwamen aan en anders dan in Australië gingen ze redelijk goede betrekkingen aan met de Maori's. Hoewel ze aanvankelijk een deel van het land gebruikten en daar leefden en handelden ‘kropen' ze steeds verder in de huid van de Maori's. Die op hun beurt grote veldsagen hielden op het Chatham eiland. Daar slachtten ze mede-Maori's af en aten ze op. Degenen die ze niet opaten werden tot slaaf gedegradeerd. De Europeanen kwamen geregeld tussen beiden en ze hebben menig bloederige stammenstrijd kunnen kanaliseren. Ze stichtte zelfs vaak vrede door tussen beide te komen. Het was ook een beetje hun schuld want ze hadden in ruil voor land en goederen wapens geleverd aan de Maori's. Uiteindelijk kregen de Maori's meer geloof in de westerse godsdienst omdat de westerlingen zo oppersuccesvol waren. Ik bedoel, hun eigen natuurgoden; de windgod, zeegod, vuurgod en aardbevingengod kon duidelijk niet echt op worden geleund.

Daarnaast zou je na je dood naar een plek worden gebracht die niemand kent, Hawaiki. Mij doet de naam een belletje rinkelen en verdomd veel denken aan een paradijs ietsje hoger op de kaart. Dan maar liever naar de hemel nietwaar? Das ten miste duidelijk. Want zoals wij allen weten, weten wij precies waar de hel is en wat je te wachten staat als je je hele leven zoet bent geweest. De Maori's werden dus christelijk. Als je het mij vraagt zou ik genomen besluiten in heroverweging nemen. Toch best goede commerciële vaardigheden die missionarissen, ze zouden het goed doen in de uitvaartverzekeringen.

De Fransen dreigden Aotearoa binnen te vallen en alle Maori's te overmeesteren. De koningin van Engeland beloofde bescherming als ze zich zouden onderwerpen aan de kroon, 1840. Langzaam neemt de Maori ten opzichte van de Europeanen af en voeren de Westerlingen naast in aantal ook de gebruiken de boventoon. Nu is New Zealand een land waar beiden volkeren goed met elkaar leven, gemixt zijn. Elkaars gebruiken respecteren, elkaars land delen en verregaande beschaving hebben opgebouwd. De New Zealanders, voornamelijk Engelsen maar ook Nederlanders (10%!), Duitsers, Ieren, Italianen etc. hebben met de Maoi's goeie afspraken gemaakt en ik geloof zomaar dat hier vrede heerst tussen de originele bewoners en de minder originelen. Een kleine greep uit de jaartallen en gebeurtenissen heeft mij geleerd dat we eigenlijk te weinig weten van NZ.

Ik bedoel;

1887; het eerste elektriciteitsnetwerk van het zuidelijk halfrond wordt in werking gezet.

1893; vrouwen krijgen kiesrecht

1898; AOW wordt ingevoerd, ook voor vrouwen (!!) Vadertje Drees...my ass.

1903; eerste vlucht met een gemotoriseerd vliegtuig vindt plaats door Richard W. Pearse. vóór Wright dus. Ze deden het echter naar zijn mening beter in 1904 dus aan hen de eer..?

1919; vrouwen in het parlementmogelijk

1936; 40-urige werkweek

1984; eerste atoomvrije zone ter wereld

1985; legalisering homosexualiteit

1985; de Franse geheimendienst laat in Auckland de Rainbow Worrior zinken omdat Greenpeace tegen de nucleaire proeven van Frankrijk wil protesteren.

Etc..

Er zijn meerdere zaken die ons zijn opgevallen die hen onderscheiden of in ieder geval anders maken dan de mensen en gebruiken 22.000 km verderop. De mannen zijn hier echte mannen. Mannen met korte broek, baard, muts, houthakkersshirt, dikke sokken, bergschoenen, eelt en krullen. Vrouwen zijn hier ook echte mannen, joggingbroek, baard, muts, houthakkersshirt, dikke sokken, bergschoenen, eelt en krullen. Ze zijn allemaal weer even aardig als de Australiërs. Maar iets gereserveerder, ze zijn wat schichtiger, minder tam zeg maar. Maar als ze eenmaal weten dat je hen bedoelt, aanspreekt, of wat wilt, steken ze van wal met hun rode wangen en helpen ze je tot je niet meer wilt. Ze hebben ook last van een minder waardigheidscomplex. Een bewijs dat ze niet hoog van de toren bazen is hun nationale mascotte, hun symbool. Ze hebben de Kiwi gekozen als symbool. En niet alleen een symbool, het is een benaming voor de groep, de totale samenleving, iedereen. Ze noemen zich ook Kiwi. Niet New Zealander. En met de Kiwi wordt hier niet de vrucht bedoeld. Dat zou ik nog begrijpen, zo'n mooi groen gezond vruchtje, vitaminebom. Hoewel, ze de grootste exporteurs van Kiwi's ter wereld zijn , de vrucht dan wel te verstaan. Dat maakt het allemaal een beetje verwarrend. Nee, de Kiwi is een vogel, een bijna blind vogeltje, op de rand van uitsterven, met een verenpak wat op lijkt op ongewassen haar en waarvan de vleugels meer een accessoire zijn dan iets waarmee ze kunnen vliegen, een gemuteerde kip dus.

mama JoZ

O,o-oh, wat heb ik weer gelachen om jullie verhalen. Ik stel me zo voor dat jij elke avond verwoed alles zit op te schrijven in een klein notitieboekje en daar op een later tijdstip een verhaal van brouwt want ik kan me niet voorstlelen dat je dat allemaal ter plekke onthoudt en verzint. Opa Paalman had ook altijd een klein notitieboekje (agenda) waar hij de belevenissen van de dag in noteerde. Maar dat waren meer krabbeltjes van: "vandaag auto garage gebracht tot dokter gebeld" Maar goed, in die tijd reisde je niet zomaar naar de onderkant van de wereld. Ik vroeg me wel af of Amerkia jullie nog zal boeien want je hebt al zoveel moois en spectaculairs gezien. Maar goed, zoals Remco al zei: Elk land heeft zijn charme! Heel wijs. Ik geniet in ieder geval steeds intens van jullie verhalen. Je brengt jezelf wel in een moeilijk parket want je moet steeds weer aan onze verwachtingen voldoen!
hahaha!
Dikke kus, Mama

Betty

Wat een verhaal weer.En waanzinnige Foto's.Rem is toch geen klein mannetje,maar die boom??.. werkenlijk wauw!! Wat een indrukken doen jullie op en zoveel natuurschoon. Uit alle smsjes en mails proef ik hoe intens jullie genieten. Het is voor ons allemaal meer dan heerlijk om steeds om een hoekje mee te mogen kijken.
Dacht na Thailand met al dat vliegtuig hoppen.Dat word met twee vingers in m'n neus een fluitje ven een cent.Maar uhh Steef...Jij vind het nog steeds geen feesie!!...En sraks zitten Josje en ik ook 11 uur in zo'n ding. Ga mijn yoga lessen maar weer eens opsnorren.
Ha! Ha!
Lieve schatten!! Wederom dank voor dit heerlijke verhaal en prachtige foto's.
Wil wel graag weten hoe het is afgelopen met de helicopter en dat raften??? Beetje mama gedoe?? ha ha Dikke knuffel XXXXXXXX Betty en Klaas